02-04-0130-ue Digital Methods of Heritage Research: an introduction

Veranstaltungsdetails

Lehrende: Dr. Nadezhda Povroznik

Veranstaltungsart: Übung

Orga-Einheit: FB02 / Geschichte (Institut)

Anzeige im Stundenplan: 02-04-0130-ue

Fach:

Anrechenbar für:

Semesterwochenstunden: 2

Unterrichtssprache: Englisch

Min. | Max. Teilnehmerzahl: - | 20

Digitale Lehre:

Annotation:
The course introduces the main stages of the creation of scholarly Digital Editions in the field of history. The main teaching task is shaping the complex understanding of how historical resources can be transferred in the format of the scholarly digital edition for further use by scholars, educators, etc. The logic of the course is in moving from the basic things to a complex understanding of what is a digital edition as a part of the research infrastructure. The students will learn the necessary stages of creation of the digital edition, and which technologies and tools are in use in this process. The students will master text processing such as text recognition and marking up based on the contemporary standard for the creation of digital editions. Also covered in the course is the AI-driven tool for text recognition Transcribus and the TEI-XML markup language, which enable scholars to store, analyze, and share humanities textual information. TEI-XML is also used as a globally recognised standard for the creation of scholarly digital editions to ensure accountability and re-usability of resources.
 
Exam outline:
During the course, you will accomplish a series of tasks which are logically connected. You will be working on one of the case studies suggested by the teacher. The case studies include a number of pages of the textual historical resource to be converted step-by-step into the Digital Edition. To pass the course you will need to accomplish the home tasks (40% of the mark), organise all the information in a concise format and present it as a poster together with a written assignment (60%). 
 
Required IT knowledge for the course:
The course tasks are adjusted to the different levels of IT skills of the participants. Students without specific knowledge are welcomed as well for enrollment.
 
The accomplished Digital Edition can serve as a good contribution to your professional portfolio.
 
Main Topics:


  1. Introduction to Digital Edition: Observation of Scholarly Digital Editions
  2. Transcribus: Training the model, AI-empowered OCR Practicing
  3. Introduction to XML and the TEI
  4. Set up an individual project
  5. Oxygen XML Frameworks
  6. Critical Apparatus in the TEI
  7. TEI-XML Schema
  8. Metadata
  9. Data Modelling
  10. Register Operations
  11. Encoding names and named entities
  12. Decoding the variants
  13. Project Publishing


Beschreibung des Kurses auf Deutsch:

Anmerkung:
Der Kurs führt in die wichtigsten Phasen der Erstellung wissenschaftlicher Digitaler Editionen im Bereich der Geschichte ein. Das Kernziel des Kurses besteht darin, ein komplexes Verständnis dafür zu entwickeln, wie historische Ressourcen in das Format einer wissenschaftlichen digitalen Edition übertragen werden können, damit sie von Wissenschaftlern, Pädagoginnen usw. weiter genutzt werden können. Der Kurs führt beginnend bei den Grundlagen zu einem komplexen Verständnis dessen, was eine digitale Edition als Teil der Forschungsinfrastruktur ist. Die Studierenden lernen die notwendigen Schritte zur Erstellung einer digitalen Ausgabe kennen und erfahren, welche Technologien und Werkzeuge dabei zum Einsatz kommen. Die Studierenden werden Verarbeitung von Texten wie Texterkennung und -auszeichnung auf der Grundlage der aktuellen Standards für die Erstellung digitaler Editionen beherrschen können. Der Kurs behandelt auch das KI-gestützte Texterkennungswerkzeug Transcribus und die Auszeichnungssprache TEI-XML, die es Wissenschaftlern ermöglicht, geisteswissenschaftliche Textinformationen zu speichern, zu analysieren und auszutauschen. TEI-XML wird auch als weltweit anerkannter Standard für die Erstellung wissenschaftlicher digitaler Editionen verwendet, um die Nachvollziehbarkeit und Wiederverwertbarkeit von Ressourcen zu gewährleisten.
 
Prüfung:
Während des Kurses werden Sie eine Reihe von Aufgaben lösen, die logisch miteinander verbunden sind. Sie werden an einer von der Lehrkraft vorgeschlagenen Fallstudien arbeiten. Die Fallstudien umfassen eine Reihe von Seiten der textuellen historischen Ressource, die Schritt für Schritt in die Digitale Edition umgewandelt werden müssen. Um den Kurs zu bestehen, müssen Sie die Hausaufgaben erledigen (40% der Note), alle Informationen in einem übersichtlichen Format organisieren und als Poster zusammen mit einer schriftlichen Arbeit (60%) präsentieren. 
 
Erforderliche IT-Kenntnisse für den Kurs:
Die Kursaufgaben sind auf die unterschiedlichen IT-Kenntnisse der Teilnehmenden abgestimmt. Studierende ohne spezifische Kenntnisse sind ebenfalls willkommen.
 
Die fertige Digital Edition kann als guter Beitrag zu Ihrem professionellen Portfolio dienen.
 
Hauptthemen:

  1. Einführung in die Digitale Edition: Betrachtung wissenschaftlicher Digitaler Editionen
  2. Transcribus: Trainieren des Modells, KI-unterstützte OCR Üben
  3. Einführung in XML und die TEI
  4. Einrichten eines individuellen Projekts
  5. Oxygen XML-Frameworks
  6. Kritische Apparate in der TEI
  7. TEI-XML-Schema
  8. Metadaten
  9. Datenmodellierung
  10. Register-Operationen
  11. Kodierung von Namen und benannten Entitäten
  12. Dekodierung der Varianten
  13. Veröffentlichung von Projekten

Literatur:
  
Recommended literature. Practical aspects:
 


  1. Cummings, James. ‘The William Godwin’s Diaries Project: Customising and Transforming TEI P5 XML for Project Work’, 2008.
  2. ‘DFG - GEPRIS - Research Infrastructure for the Digital Edition of Historical Travelogues. Development of a Modular Platform for the Digital Edition, Complex Content Exploration, Analysis and Visualization of Historical Travelogues’. https://gepris.dfg.de/gepris/projekt/453498639?language=en.
  3. ‘Digital Editions Community of Practice – History of the Book’, 14 January 2022. https://historyofthebook.mml.ox.ac.uk/digital-editions-community-of-practice/.
  4. ‘Digital Editions Live: Launching the Oxford History of the Book Projects 2021 – History of the Book’, 10 April 2021. https://historyofthebook.mml.ox.ac.uk/digital-editions-live/.
  5. Driscoll, Matthew James, and Elena Pierazzo, eds. Digital Scholarly Editing?: Theories and Practices. Digital Scholarly Editing?: Theories and Practices. Digital Humanities Series. Cambridge: Open Book Publishers, 2017. http://books.openedition.org/obp/3381.
  6. Rebora, Simone. ‘A Digital Edition between Stylometry and OCR: The <em>Klagenfurter Ausgabe</Em> of Robert Musil’. Textual Cultures 12, no. 2 (2019): 71–90.
  7. Schiff, Lisa R. ‘Advancing Scholarship through Digital Critical Editions: Mark Twain Project Online’, 1 June 2008. https://escholarship.org/uc/item/08s7w2fd.
  8. Dumont, Stefan; Fechner, Martin: Digitale Arbeitsumgebung für das Editionsvorhaben »Schleiermacher in Berlin 1808—1834« In: digiversity — Webmagazin für Informationstechnologie in den Geisteswissenschaften, http://digiversity.net/2012/digitale-arbeitsumgebung-fur-das-editionsvorhaben-schleiermacher-in-berlin-1808-1834/ (in german)
  9. Dumont, Stefan: Tutorial: Wie erstelle ich ein eigenes Framework in Oxygen XML? In: digiversity — Webmagazin für Informationstechnologie in den Geisteswissenschaften, http://digiversity.net/2013/tutorial-wie-baue-ich-ein-oxygen-xml-framework/  (in german)
  10. Dumont, Stefan: Tutorial: Indexfunktionen für Oxygen XML Frameworks. In: digiversity — Webmagazin für Informationstechnologie in den Geisteswissenschaften, http://digiversity.net/2013/tutorial-indexfunktionen-fuer-oxygen-xml-frameworks/  (in german)
  11. Dumont, Stefan; Fechner, Martin: Bridging the Gap: Greater Usability for TEI encoding. In: Journal of the Text Encoding Initiative [online], Issue 8 | 2014-2015. http://jtei.revues.org/1242 

 
Recommended literature. Theoretical aspects:

  1. Berti, Monica. Digital Editions of Historical Fragmentary Texts. Propylaeum, 2021. https://doi.org/10.11588/PROPYLAEUM.898
  2. Bleier, Roman, Martina Bürgermeister, Helmut W. Klug, Frederike Neuber, and Gerlinde Schneider, eds. Digital Scholarly Editions as Interfaces. Schriften Des Instituts Für Dokumentologie Und Editorik 12. 2018.
  3. Broyles, Paul A. ‘Digital Editions and Version Numbering’. Digital Humanities Quarterly 014, no. 2 (19 June 2020), https://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/14/2/000455/000455.html
  4. ‘Criteria for Reviewing Scholarly Digital Editions, version 1.1 | https://www.i-d-e.de/publikationen/weitereschriften/criteria-version-1-1/
  5. ‘Digital Editions Live: Launching the Oxford History of the Book Projects 2021 – History of the Book’, 10 April 2021. https://historyofthebook.mml.ox.ac.uk/digital-editions-live/
  6. Driscoll, Matthew James, and Elena Pierazzo, eds. Digital Scholarly Editing?: Theories and Practices. Digital Scholarly Editing?: Theories and Practices. Digital Humanities Series. Cambridge: Open Book Publishers, 2017. http://books.openedition.org/obp/3381
  7. Franzini, Greta, Melissa Terras, and Simon Mahony. ‘Digital Editions of Text’. Journal on Computing and Cultural Heritage 12, no. 1 (2019): 1.
  8. Funk, Anna. ‘Auf den Schultern von Riesen – Fluch und Segen. Die Editions- und Forschungsplattform hallerNet’. Billet. Einblicke in die Digital Humanities (blog). https://einblicke.hypotheses.org/439
  9. ‘IOS Regensburg Forschungsinfrastruktur Für Digitale Editionen Historischer Reiseberichte’. https://leibniz-ios.de/en/research/third-party-projects/forschungsinfrastruktur-fuer-digitale-editionen-historischer-reiseberichte.
  10. Rehbein, Malte (2009) The Transition from classical to digital thinking. Reflections on Tim McLoughlin, James Barry and collaborative work. In: Jahrbuch für Computerphilologie 10 (2008), https://web.archive.org/web/20140321183032/http://computerphilologie.tu-darmstadt.de/jg08/rehbein.pdf
  11. Seaward, Louise. ‘+ What Is a Text? Starting to Understand the Theory behind Automated Text Recognition’. READ-COOP, 20 November 2017. https://readcoop.eu/what-is-a-text/
  12. Stührenberg, Maik, Oliver Schonefeld, and Andreas Witt. ‘Digital Research Infrastructure’. In E-Science: Open, Social and Virtual Technology for Research Collaboration, edited by Claudia Koschtial, Thomas Köhler, and Carsten Felden, 67–76. Progress in IS. Cham: Springer International Publishing, 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-66262-2_5

 

Online-Angebote:
moodle

Literatur
Termine
Datum Von Bis Raum Lehrende
1 Mi, 18. Okt. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
2 Mi, 25. Okt. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
3 Mi, 1. Nov. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
4 Mi, 8. Nov. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
5 Mi, 15. Nov. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
6 Mi, 22. Nov. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
7 Mi, 29. Nov. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
8 Mi, 6. Dez. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
9 Mi, 13. Dez. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
10 Mi, 20. Dez. 2023 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
11 Mi, 10. Jan. 2024 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
12 Mi, 17. Jan. 2024 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
13 Mi, 24. Jan. 2024 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
14 Mi, 31. Jan. 2024 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
15 Mi, 7. Feb. 2024 14:25 16:05 S313/112 Dr. Nadezhda Povroznik
Übersicht der Kurstermine
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Lehrende
Dr. Nadezhda Povroznik